Zanieczyszczenia drogowe powietrza i wpływ na zdrowie i środowisko

Profilaktyka chorób układu krążenia - Ocena i zarządzanie ryzykiem zanieczyszczeń powietrza oraz Drobny pył i hałas samochodowy to jedne z ważniejszych tematów cywilizacji.
Uważa się, że działają w ramach podobnych szlaków biologicznych, a tym samym zwiększają ryzyka sercowo-naczyniowym. Mogą spowodować brak równowagi w autonomicznym układzie nerwowym, który działa na złożonych mechanizmach regulujących ciśnienie krwi, stężenie lipidów we krwi, poziomu glukozy, krzepnięcia i lepkości.
W Rzymie, 18 kwietnia 2013 roku związek między ruchem drogowym i chorobami serca zbadano w kilku badaniach. W 2012 badania w Danii wykazały, że hałas ruchu był istotnie związany z ryzykiem wystąpienia zawału serca - dla każdego wzrostu 10 decybeli w narażeniu na było 12 % zwiększone ryzyko zawału.
Teraz, nowe badanie zaprezentowane na EuroPRevent 2013 kongresie w Rzymie pokazuje, że długotrwałe narażenie na drobne cząstki sadzy(PM) i zanieczyszczenia powietrza w części pochodzącej z zanieczyszczeniem spowodowanym ruchem drogowym jest również związane z miażdżycą, niezależnie od hałasu ruchu ulicznego.
Szczegóły badań zostały opisane przez dr Hagen Kalsch z West-Niemieckiej Centrum Serca w Essen, w Niemczech, który wyjaśnił, że badanie zostało zaprojektowane w celu ustalenia, kto ponosi odpowiedzialność za wzrost ryzyka związanego z zawałem serca: - hałas czy zanieczyszczenia lub oba czynniki.
Badania oparto na danych z niemieckiego Heinz Nixdorf Recall Study, badającym 4814 uczestników ze średnią wieku 60 lat. Ich bliskość dróg o wysokim natężeniu ruchu obliczono z oficjalnymi mapami, a długotrwałe narażenia na działanie zanieczyszczeń cząstek ocenianego z modelem przemieszczania cząstek powietrza i hałasu drogowego zarejestrowanego przez zatwierdzone mierniki. Poziom uczestników chorych na miażdżycę oceniano przez pomiar zwapnienia naczyń w aorcie piersiowej, wspólnej markera subklinicznej miażdżycy (tzw. TAC)i tomografii komputerowej.
Wyniki pokazały, że w 4238 pacjentów włączonych do badania małych cząstek (oznaczonego jako PM 2,5) i stwierdzono, że bliskość głównych dróg były związane ze wzrostem stopnia zwapnienia zastawki aortalnej - dla każdego wzrostu wielkości cząstek do 2,4 mikrometra (PM 2,5) stopień zwapnienia wzrósł o 20,7%, a dla każdej odległości 100 metrów do dużego natężenia ruchu o 10%.Badanie wykazało również, graniczny wzrost TAC dla hałasu w porze nocnej (z 3,2% na 5 decybeli).
Wypowiadając się na temat wyników, dr Kalsch potwierdza, że długotrwałe narażenie na drobne zanieczyszczenia powietrza PM i hałas ruchu drogowego wpływa na wzrost subklinicznej miażdżycy.
"Te dwa główne typy emisji drogowych wyjaśniają obserwowane zależności pomiędzy mieszkaniem blisko dużego ruch i subklinicznej miażdżycy," mówi. "Znaczna wielkość badania podkreśla znaczenie długoterminowego narażenia na zanieczyszczenie powietrza i hałas drogowy jako czynniki ryzyka miażdżycy."
Dalsze badania wykazały, w tym francuskich badaczy, że wszystkie główne zanieczyszczenia powietrza (tlenek węgla (CO), dwutlenek azotu (NO2), dwutlenek siarki (SO2) i pył zawieszony PM 10 mierzony lub PM 2,5, ale z wyjątkiem ozonu (O3)) były znacząco związane ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia zawału mięśnia sercowego.

Autorzy: ESC Biuro prasowe